کد مطلب:315509 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:174

پیامدهای دهشتناک
جنگهای جمل و صفین پیامدهای بسیار ناخوشایندی برای امام داشت و ایشان را بشدت رنجور كرد كه از جمله موارد ذیل را می توان نام برد:

1- سرپیچی و نافرمانی كامل در سپاه امام تا آنجا كه هیچ یك از بخشهای آن مطیع اوامر حضرت نبودند. خودباختگی و شكست روحی، سراسر سپاه را در برگرفته بود و آنان در قبال حوادثی كه روی می داد بشدت زبون شده بودند.

2- معاویه پس از واقعه ی صفین به تقویت و حفظ لشكر خود كمر بست و در آن روح عزم و اخلاص دمید و یقین پیدا كرد كه بر سپاه امام پیروز خواهد شد.

3- شهرهایی كه تابع حكومت امام بودند در معرض حملات تروریستی گروههای جنایتكاری قرار گرفتند كه معاویه برای ایجاد ترس در میان مردم آنان



[ صفحه 94]



را فرستاده بود. شهرهای نزدیك به پایتخت امام نیز مورد حملات سگهای تروریست معاویه قرار گرفتند در حالی كه امام نمی توانست از آنها دفاع كند و امنیت و استقرار را در آنها حفظ نماید، حضرت با حرارت، سپاهیان را برای حراست از حدود و ثغور وطن از تجاوز فرامی خواند، لیكن هیچ یك از آنان لبیك نمی گفتند.

4- سپاهیان معاویه، مصر را اشغال نظامی كردند و آن را از تحت حكومت امام خارج ساختند. حكومت امام دچار شكست و عقبگرد شده و پس از این حوادث، شكلی میان تهی در عرصه ی حكومت پدیدار گشت.